Trükkök a konyhából

Az élelmiszergyártás során jelentős mennyiségű só és adalékanyag kerül az egyes élelmiszerekbe. A legnagyobb veszélyt azonban mégis az ételkészítés és az utánsózás jelenti az egészséges táplálkozásra.

A konyhatechnikai eljárások közül azokat érdemes előnyben részesíteni, amelyek a sütés-főzés közben a legjobban felszínre hozzák az élelmiszerek természetes zamatát, és új ízekkel gazdagítják az étrendet.

Ily módon igen kevés só felhasználásával készíthetsz ízletes ételeket.

  • Pirítás

Az élelmiszer külső rétegén a pirítás zamatanyagokat termel, és kellemes ízanyagok mellett színt is ad az ételnek.

Piríthatsz olajban vagy szárazon. Nem csak húsoknál alkalmazható, hanem magvaknál és zöldségféléknél is.

A fűszernövényeket is piríthatod zsiradékban, mert így a bennük levő növényi festékanyagok kioldódnak, és az ehhez kötött zamatos illóolajok megmaradnak a zsiradékban.

  • Fűszeres párolás

Nélkülözhetetlen konyhatechnikai művelet a sószegény ételek készítésénél.

A fűszernövényekkel, illetve zöldségfélékkel együtt párolt élelmiszerek átveszik a fűszernövények zamatát, és feledtetik a sóhiányt.

Fűszer lehet például:

sárgarépa és zeller

petrezselyemgyökér

gomba

spárga

vörös- és fokhagyma

paradicsom és zöldpaprika

citromkarika

zeller- és tárkonylevél

petrezselyemzöld

kapor

  • Fűszeres pácolás

Ugyancsak jó zamatosító eljárás.

A páclébe is lehet fűszernövényeket, száraz fűszereket tenni, gyümölcsecettel, citrommal savanyítani.

Pácolni lehet tejben is, amely felpuhító hatásán kívül különlegesen jó ízt ad az élelmi anyagoknak.

  • Gőzölés

Elsősorban zöldségfélék készítésekor használhatod ezt az ételkészítési eljárást.

Ez a konyhatechnikai eljárás őrzi meg legjobban az élelmiszerek természetes vitamin- és ásványianyag-tartalmát.

  • Ízesítés

Használj nyugodtan különböző száraz és zöldfűszereket vagy zöldségféléket, de kerüld a cukor használatát (főleg diéta esetén).

Ételkészítés során fokozatosan igyekezz minél kevesebb só felhasználásával készíteni az ételeket.

(Magasvérnyomás-betegségben kerülni kell a már elkészült ételek utólagos sózását és a nyers zöldségfélék (paprika, paradicsom) sózását.)

Az ételek savanyú ízhatását elérheted citromlé vagy ecet, esetleg fűszerezett ecet felhasználásával.

Az alapízesítőkön kívül zöld és szárazfűszerek, valamint különféle ételízesítők egész sorát használhatod.

A teljesség igénye nélkül:

vörös- és fokhagyma

metélőhagyma

petrezselyemzöld

kapor és tárkony

babérlevél

lestyán

szerecsendió

bazsalikom, kakukkfű és oregánó

fűszerpaprika

  • Testmozgás

Mozogj rendszeresen!

Bizonyítottan oldja a stresszt, javítja a közérzetet, valamint csökkenti a magas vérnyomást, illetve a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Összegezve:

Az egészséges táplálkozás nem diéta és nem fogyókúra.

Ha mindezt rendszeres testmozgással párosítod, az átmeneti fogyókúrákhoz képest jóval nagyobb valószínűséggel érheted el az optimális testsúlyodat